هرنی دیسک کمری

مشخصه بیماری : در ناحیه کمر انسان به صورت کلی پنج مهره و پنج دیسک بین مهره ی وجود داشته است که این امکان وجود دارد با انجام حرکت غیرطبیعی و انجام کارهای سنگین ، فشار زیاد به دیسک ، شرایط نامناسب راه رفتن، ایستادن ،انجام فعالیت و کار کردن، نشستن، بلند کردن جسم های سنگین، چاقی بیش از حد ، ضعف عضلات و…. همگی سبب شود دیسک بین مهره ی کم کم تخریب گردد و حتی منجر به پاره شدن دیسک بین مهره ی شود (هرنی دیسک کمر). با فشار بر قسمت ریشه عصب سبب ایجاد درد پا گردد که در اصطلاح به آن درد سیاتیکی گفته می شود و این دردها به قسمت پا نیز کشانده می شود و با ایستادن فرد و راه رفتن نیز بر شدت آن افزوده می شود.
درمان اولیه برای این بیماری استفاده از درمان طبی همراه با استراحت است.

در چه شرایطی نیاز به عمل جراحی می باشد؟

عمل جراحی در موارد زیر لازم است که صورت بگیرد:

– با انجام درمان طبی و استراحت بهبودی در درد پا صورت نگیرد
– اختلال اسفنگتری یا اختلال حرکتی پا ایجاد گردد
– دردهای تکرارشونده که سبب می شود فعالیت طبیعی انجام نگردد

روش های متفاوت درمان جراحی وجود داشته است که با توجه به نشانه های بیمار، وضعیت سنی، اختلال مهره ، شرایط کانال نخاع کمری و مهره ها انجام می گردد.

روشهای جراحی:

روشهای جراحی شامل موارد زیر است:

– روشهای آندوسکوپی
– روش های کمتر تهاجمی مثل رادیو فریکوئنسی یا Coblation
– روش های جراحی باز

در درمان جراحی دیسک کمر در خصوص استفاده از لیزر نیز باید بدانید که در درمان جراحی دیسک کمری جایی برای چنین روشی وجود ندارد و یک اشتباه در خصوص روش کمتر تهاجمی در برابر جراحی باز بوده است که در بین مردم این چنین جا افتاده است.
شما بهتر است انتخاب بهترین و موثرترین روش را برای درمان به پزشک معالج خودتان واگذار کنید.